Pugem al cim del Costa Pubilla

posted in: Cavall Fort | 0
Cavall Fort 1430
Sortim de casa

El cim del Costa Pubilla és una muntanya de 2.056 metres que es troba entre els municipis de Gombrèn, Planoles i Toses, a la comarca del Ripollès, i forma part de la serra de Montgrony. La proposta és fer una ruta circular que ens porti a carenejar pels cims més alts de la serra del Montgrony, entre els quals destaquen el Costa Pubilla i el roc dels Llamps, que ens proporcionen unes panoràmiques espectaculars de la Catalunya central i el Pirineu.

Fitxa de l’activitat

Tipus de descoberta: Excursió circular, amb ascensió a un cim de més de 2.000 metres, que ressegueix un tram fàcil de carena.

Lloc/Situació: Costa Pubilla (2.056 m) a la serra del Montgrony (Ripollès).

Com arribar-hi: Pel Ripollès, a 1 quilòmetre de Gombrèn, deixem la carretera GI-402 per la pista asfaltada que duu al santuari de Montgrony i Castellar de n’Hug. Passat el trencall de Castellar de n’Hug (on arribaríem venint del Berguedà), agafem la pista asfaltada fins al santuari de Montgrony, on hi ha un aparcament.

Equip necessari: Cantimplora, calçat de muntanya, muda còmoda que consti de diferents peces per si fa més o menys calor. Roba d’abric a la motxilla. Protectors per a la pluja, crema de protecció solar, gorra per al sol i ulleres.

Època recomanable: Aquesta és una excursió per a fer entre la primavera i la tardor, o bé en un bon dia d’hivern si no hi ha neu o glaç. Eviteu fer-la amb pluja o després de pluges fortes. No s’ha de sortir d’excursió amb mal temps.

Temps estimat: Del santuari del Montgrony a l’església romànica de Sant Pere de Montgrony, 10 min / Al forat de Sant Ou passant pel refugi de les Planelles i el Malpàs, 25 min / Al coll Roig, 20 min / A la sortida de la canal de la Covil, 25 min / Si hem anat a buscar la pujada pels rasos dels camps, hi afegim uns 20 min / Al coll de Coma Ermada, 40 min / Al cim del Costa Pubilla, 30 min / Per a seguir la carena fins al roc dels Llamps i baixar fins a un búnquer de la Guerra Civil, 15 min / Al coll de la Bona, 10 min / A Fontetes de Meians, 20 min / Al collet de Meians, 35 min / Al santuari de Montgrony, 40 min. Total sense comptar les visites, 4 h 30 min. Però compteu un total d’entre 5 i 6 hores.

Dificultat: Hi ha algun pas complicat (canal de la Covil i descens del coll de la Bona) i llocs on cal posar atenció (forat de Sant Ou), però amb una certa experiència en muntanya no són de gran dificultat tècnica. El repte és l’orientació perquè hi ha poca senyalització i es recomana seguir amb GPS alguna pista (track) existent de la ruta per a evitar marrades. Alhora, podem aprofitar l’experiència per a seguir el recorregut sobre un mapa.

Desnivell acumulat: 800 m.

Cartografia: Montgrony, Editorial Alpina. Escala 1:25.000.

Itinerari

Sortim des de l’aparcament del santuari del Montgrony i travessem l’hostal. Potser ja hi hem vist escaladors, però arreu hi ha vies d’escalada. Pugem l’escalinata i visitem la capella abans de sortir sobre el cingle, on també podem visitar l’església romànica de Sant Pere de Montgrony, actualment en bon estat, ja que aquesta antiga possessió dels Mataplana ha patit incendis i saquejos. Seguim fins al Malpàs, on hi ha una balma, i continuem pel sender que s’enclota fins al refugi de les Planelles, tot i que just d’arribar-hi agafem un camí a la dreta que remunta el barranc tot creuant un bosc preciós que ens porta al forat de Sant Ou, que està indicat. Aquest avenc ja era conegut pel comte Arnau i va ser considerat, durant molts anys (en els inicis de l’espeleologia), com el més profund de Catalunya tot i tenir 74 metres de fondària. Cal vigilar en els entorns de l’avenc, tot i que està protegit amb una tanca. Seguim amunt pel camí fins a coll Roig. Des d’aquí o des del forat de Sant Ou, si volem evitar el tram dret de la canal de la Covil, podríem recular per a anar a trobar la pujada pels rasos dels Camps. Travessem el coll Roig en diagonal per enfilar un camí que planeja fins a situar-nos al peu de la canal de la Covil. La canal és dreta i puja ben directe amb la pedra sempre a la dreta, on veurem força vies d’escalada. A la sortida de la canal seguim un camí irregular amb algunes marques grogues, que ens menen a unes planúries que apunten cap a la collada. Arribarem al coll de Coma Ermada i, seguint la tanca que enfila la carena, anirem guanyant altura fins al cim del Costa Pubilla per seguir la carena fins al roc dels Llamps i baixar fins a un búnquer inacabat de la Guerra Civil. Accedim fàcilment al coll de la Bona o baixem pel dret fins a les Fontetes de Meians, des d’on anem enllaçant camins que ens porten al collet de Meians, amb la vista del Pedraforca sempre al davant. Ara per pista sense asfaltar, travessem algunes masies i, completant el cercle, arribem al santuari de Montgrony.

ATENCIÓ:
L’objectiu d’aquests itineraris és fer conèixer indrets molt atractius. Les rutes que us proposem no presenten grans dificultats per als infants, però és necessari que vagin acompanyats sempre d’alguna persona adulta per a evitar qualsevol risc. S’han de seguir les recomanacions que fem i, no cal dir-ho, respectar l’entorn i procurar no deixar rastres de la nostra visita.
Molt important: quan sortim d’excursió cal avisar sempre algú del lloc on anem!