Volem volar!

posted in: Cavall Fort | 0
Cavall Fort 1428
L’article

 

Els Wright: els mecànics genials que van capgirar el cel

 

No us passa de vegades que voleu una cosa tant sí com no i no pareu fins que l’aconseguiu? Doncs aquest parell de germans en tenia una de molt grossa ficada al cap: pilotar i controlar un avió amb motor per primer cop a la història. I se’n van sortir, ves!

 

Moltes ganes d’enlairar-se

No hi ha res com ser manetes, genial i tossut per a aconseguir fer volar un avió. I, si no, aquí teniu la història d’en Wilbur i l’Orville, dos germans d’una ciutat d’Ohio, als Estats Units, que van participar amb èxit en una carrera històrica: la dels inventors que volien fabricar el primer giny que viatgés pel cel.

 

Les beceroles de l’aviació

Quan ells eren petits, pertot arreu es produïen novetats i avenços aeronàutics: un que dissenyava un planador, l’altre que feia càlculs nous… Des de la meitat del segle XIX havien crescut les ganes d’enlairar-se com els ocells. Els més atrevits i hàbils en mecànica, aeronàutica, física i enginyeria –o que, senzillament, eren uns genis o visionaris!– feien petits avenços i descobriments.

Això sí, pel camí, uns quants d’aquests intrèpids van morir en accidents i proves de vol.

 

Els Wright: una família ben avinguda

En Wilbur i l’Orville tenien una vida plàcida. Vivien a la ciutat de Dayton amb els seus pares i la germana petita, la Katharine. El pare, ministre evangèlic, viatjava força. La mare portava la casa. Els dos germans van tenir un bon entorn per a rumiar i fabricar els seus invents. A casa els Wright es llegia molt. I els pares donaven suport als fills en totes les seves decisions i projectes. Quan van deixar els estudis per treballar, el pare no hi va posar cap pega: ja se’n sortirien!

 

FAMÍLIA DE MANETES

L’Orville i en Wilbur tenien unes mans i un cap excepcionals, un do per a la mecànica, per a crear i per a construir màquines. Es veu que la cosa ja venia de família: la mare era molt manetes i els fabricava i arreglava les joguines. A més, tenia devoció per les habilitats dels seus fills i a la cuina hi guardava tots els ginys que anaven fent l’Orville i en Wilbur!

 

A cals Wright es fa de tot: impremtes, bicicletes i avions

Abans de fer avions, els Wright ja havien muntat dos negocis. El primer, una impremta: idea de l’Orville, que volia ser impressor! Hi imprimien diaris locals i hi dissenyaven i fabricaven les màquines: ja es veia que tenien fusta d’inventors, aquest parell!

També van muntar un negoci de bicicletes. En venien, n’arreglaven i en fabricaven de pròpies. A més de servir-los d’“entrenament”, aquests dos negocis serien una font de diners per a poder fer proves d’avions!

 

Tossuts i perseverants

Del seu pare, els Wright van aprendre a confiar en ells mateixos. Si una cosa se’ls ficava a la barretina, sabien que se’n sortirien i que tenien prou talent per a ferho, i no s’arronsaven davant els obstacles. Això els va ajudar no solament a aconseguir fer el primer vol dirigit, sinó també a gestionar una cosa molt difícil: les patents, les disputes, els judicis… I és que un cop van aconseguir que el seu avió volés, van fer mans i mànigues per a defensar la seva obra. Per sort, sabien escriure molt bé i diuen que en Wilbur tenia un gran do de paraula. Però, tot i així, no els va ser fàcil demostrar que aquells invents eren seus i rebre els diners que els pertocaven.

 

Semblen dos germans renyits i eixuts, oi? Doncs no! Es veu que no els agradava que els fessin fotos i sempre hi sortien amb cara de peix bullit. Però eren dos germans inseparables, ben avinguts, alegres i d’allò més agradables.

 

El cuquet

D’on els venia, aquella fal·lera per volar? A banda que, com us dèiem, era una cosa molt “de moda” a l’època, els Wright explicaven que tot va començar un dia, quan eren petits. El pare els va portar una joguina molt curiosa de França, una mena d’avió-helicòpter que volava amb una hèlice accionada amb unes gomes. Era un invent d’Alphonse Pénaud, un enginyer francès molt interessat per l’aviació.

Els Wright també estaven fascinats per l’alemany Otto Lilienthal (a la foto), un dels grans pioners de l’aviació i tan temerari com ells, ja que va fer molts vols exitosos amb planador.*

* Un planador és una mena d’avió sense motor que vola aprofitant els corrents atmosfèrics.

 

Les proves

El 1899 van començar a fer experiments amb estels planadors a Dayton, però de seguida van anar a Kitty Hawk, un lloc força més ventós. Van començar uns mesos de càlculs, ales, eixos, espais… Fins i tot es van fabricar un túnel de vent per a fer proves amb els seus prototips! Diuen que en pocs mesos en van provar entre 100 i 200, de dissenys d’ales diferents!

 

Moure bé les ales…

L’objectiu dels Wright era volar, sí, però volar bé. No es volien estavellar com el seu admirat Otto Lilienthal. Ells, com a bons creadors de bicicletes, sabien que per a conduir cal poder dirigir el vehicle. Res de deixar-se anar per l’aire a la mercè del vent i dels corrents. I vet aquí una de les seves grans proeses: van inventar un sistema que els permetia doblegar les ales i donarlos joc per a anar conduint l’avió cap a la direcció que el pilot volgués. El 1902 ja van fer els primers vols de la història en planadors que es movien cap allà on volgués l’aviador.

 

Aquest és el primer avió de la història que va volar pilotat i amb motor. Se’l coneix com el Flyer I, i actualment encara es conserva en un museu dels Estats Units anomenat Smithsonian!

 

…i un bon motor

Ja només faltava afegir-hi el motor i tindríem el primer vol de la història controlat i motoritzat! El van fer entre ells i en Charlie, un mecànic fantàstic encarregat de la botiga de bicicletes. I així, l’any 1903, els germans Wright s’enfilaven pels aires de Kitty Hawk amb un motor que els donava autonomia per a volar i amb unes ales que els permetien controlar l’avió i fer-lo girar cap on volien. El primer de fer l’intent va ser en Wilbur, però malauradament va tenir un petit accident durant l’enlairament. Al cap de tres dies, el 17 de desembre, l’Orville avançava pel cel 36 metres durant 12 segons. Ho havien aconseguit!

 

A volar!

A partir d’aquí van anar millorant molt els aparells i tots els seus vols van ser un èxit. Amb pocs anys, gràcies a la feina dels Wright i de molts altres enginyers i inventors, els avions van passar de ser vehicles fets de roba i fusta a grans vehicles voladors i robustos que serien protagonistes de la Primera Guerra Mundial i, més endavant, dels avions comercials amb què viatgem d’un lloc a l’altre.

 

QUE SONATS!

Ni casc ni cinturó de seguretat ni res! Els primers aviadors pujaven a l’avió a la fresca, com aquí en Wilbur, amb gorra, camisa, corbata, mitjonets de quadres i, au, a volar!

 

En Wilbur i l’Orville van ensenyar al món com s’havia de fer per a volar bé. Amb el seu enginy, aquests dos manetes tossuts van inaugurar l’era de l’aviació.

 

Text: EUGÈNIA MORER
Il·lustració: SEBASTIÀ SERRA