Fem teatre!

posted in: Cavall Fort | 0
Cavall Fort 1433-1434
Dossier

 

La colla de l’Elna ha aprofitat aquestes vacances de Pasqua per a anar a veure una obra de teatre que han fet a l’Ateneu. Quina meravella! Han sortit tan emocionats que han tingut tots la mateixa idea: volen muntar una obra de teatre!
Després de veure l’obra, s’han colat als camerinos de l’Ateneu, on els actors encara s’estaven canviant. Els fa molta vergonya, però finalment s’han atrevit a demanar-los si els podrien donar un cop de mà a muntar una obra. La companyia, que es diu La Merla, els han dit que sí!
La companyia, aprofitant que han començat a muntar una nova obra, conviden l’Elna i la seva colla a visitar-los uns quants dies al seu local, perquè vagin veient com és el procés des del principi.

 

Podeu seguir tot el procés en el dossier Fem teatre!, que publiquem al Cavall Fort 1433-1434. A continuació reproduïm una part d’aquest dossier.

 

 

Una obra feta a mida

Ara que ja sabeu com es fa una obra, us toca a vosaltres de posar-vos-hi! Aquí en teniu una de feta a mida per a vosaltres, perquè la pugueu representar amb els amics, els cosins, els companys del cau, de l’escola… L’Elna i la colla, que també llegeixen Cavall Fort, segur que l’escolliran per a representar-la aquest estiu!
L’obra, que us ha escrit el dramaturg Jordi Palet, es diu L’hora del pati: una història que us farà venir ganes de fer teatre, amb un secret d’una capsa i uns arbres del pati que…. No us en diem res més: llegiu-la!

 

Des d’aquí podeu descarregar l’obra de teatre L’hora del pati.

 

I com la fem?

Per on podeu començar? Què heu de fer primer? De moment, ja teniu una cosa molt important: l’obra de teatre! I ara, tant si sou un grup d’amics com de germans, de cosins, de companys del cau, de la classe o del casal… els recursos que trobareu aquí us ajudaran a muntar L’hora del pati i adaptar-la a la vostra “companyia teatral”.

 

Qui fa què?

Us podreu repartir papers i feines tant si sou uns quants –a casa, al poble– com una bona colla –al cau, a l’escola, al barri… Parleu entre tots de com ho fareu, preneu les decisions tots junts, i decidiu qui es pot encarregar d’unes coses o d’altres. Cadascú té unes habilitats i aptituds diferents. Aprofiteu-ho per a repartir la feina i els papers i deixeu anar tot el vostre talent!


A. El director

Aquesta tasca la pot fer algú amb ganes de guiar els seus companys a l’escenari i treballar amb ells per treure el màxim de suc dels personatges i indicar-los com actuar, com moure’s… També hi pot haver un ajudant de direcció que l’ajudi amb aquesta feina.

B. Els actors i les actrius
Tothom ho pot ser, encara que sigueu tímids. Heu de tenir ganes de memoritzar el text, de treballar el moviment del cos i l’expressió oral i, sobretot, de pensar molt en el personatge que interpreteu. Amb l’ajuda del director, repartiu-vos els personatges que creieu que encaixen millor amb cadascú.

L’autor de L’hora del pati ha escrit els papers de manera que es puguin reduir si no sou prou gent per a fer tots els nou personatges. L’únic que heu de fer és ajuntar dos personatges dels que us indiquem aquí sota, i que un sol actor faci el text de tots dos.

1. Pare i Mare
2. Jana i Anna
3. Avi
4. Tim i Nil
5. Omar i Olga

Si sou cinc actors –és el mínim que necessitareu– ho podeu fer així; si sou sis, per exemple, podreu mantenir dos personatges més separats, etc. Si sou molts, a banda de tots els nou personatges, podeu sortir a escena acompanyant la colla o com a nens de l’escola, jugant a l’hora del pati darrere les moreres o en el moment dels balls de l’excavació, com veureu més endavant.

C. Encarregats d’escenografia, vestuari, maquillatge, llum, so, cartells, entrades…
Entre tots podeu pensar com serà l’escenari, els vestits, com us podeu maquillar i quina música hi posareu. Però els que tingueu ganes i traça per a dibuixar, pintar, cosir, pentinar o tocar un instrument us podeu fer responsables d’aquestes feines: farcir l’escenari, preparar la publicitat per a l’estrena i ajudar a caracteritzar els actors!

D. L’equip de producció
S’ha d’encarregar des de buscar material fins a posar-se d’acord per als horaris dels assajos. Quina feinada! Tot i que són tasques que les acabareu fent entre tots, un o uns quants de vosaltres us podeu ocupar de prendre nota de tot el que s’ha de fer i estar-ne al cas. És la feina de producció!

E. Personal de sala
Si us encanta tractar amb la gent, vendre entrades i fer d’acomodadors, és una tasca molt maca i agraïda. També us caldrà un regidor de sala per al dia de la representació.

 

Els assajos

Poseu-vos d’acord per a fer uns horaris que us vagin bé per a quedar per assajar (el productor es pot encarregar de fer un calendari perquè tothom estigui al cas dels dies i les hores) i busqueu un lloc que serà la vostra sala d’assaig (un local del cau, una habitació de casa, una aula de l’escola, un espai fix si esteu a l’aire lliure…).


La lectura (A, B, C, D)

Primer quedareu per llegir el text i parlar de l’obra. També podeu aprofitar aquestes trobades per a decidir aspectes que van més enllà del text: quan fareu l’obra, on la fareu, com serà el vestuari, les entrades, el cartell…

Els primers assajos (A, B)
Primer seran per escenes o actes, o algun d’individual si convé. És important que, de mica en mica, els actors es vagin aprenent el text a casa. També podeu fer assajos recitant només els diàlegs ràpid, per assegurar que us heu après bé el text (s’anomena “assaig a la italiana”).

Assajos més “grossos” (A, B, C)
Ja els fareu amb decorats, roba, attrezzo…

L’assaig general (A, B, C, D, E)
És l’últim abans de l’obra! És molt important, perquè representareu tota l’obra com si ja hi hagués el públic.

 

FEU FOTOS!
Mentre prepareu i munteu l’obra i, sobretot, el dia de l’assaig general i la representació, feu-vos (o que us facin) fotos i vídeos. A més de ser un bon record, tindreu un bon arxiu visual per si mai voleu tornar a fer l’obra!

 

Recomanacions per als assajos

Porteu roba còmoda per poder-vos moure bé per l’escenari.

Feu exercicis per preparar els músculs. Braços, cames, tronc, cintura, cap, cordes vocals… Així desteseu el cos per a actuar. Podeu demanar a algun adult que us ensenyi alguna tècnica: algú que sàpiga de música, teatre, un mestre o professor…

El director us ajudarà als assajos (i l’ajudant de direcció també). Us recordarà, per exemple, que sempre heu de parlar de cara al públic o de costat, mai d’esquena! La veu s’ha de projectar cap al públic, parlant clar i fort (però sense bramar!), perquè s’entengui. Com que el director és com un espectador, us pot guiar dient-vos si quedeu massa encarcarats, si parleu massa de pressa… També us pot suggerir gestos que podeu fer per acompanyar el que dieu; per exemple, qui faci d’avi ha de caminar a poc a poc, una mica arronsat, com una persona gran… Entre tots, i amb l’ajuda del director, anireu trobant la millor manera d’interpretar els personatges!

 

Llegiu les acotacions. L’autor de l’obra us fa unes quantes indicacions (les acotacions) de coses que fan els personatges. Us aniran bé per a definir els gestos i els moviments a l’escena, com quan el pare porta la sopa a taula, o si hi feu sortir nens al fons del pati –que es mouen però callen i estan quiets a partir del moment en què comença l’escena–, les imitacions i gestos dels nens quan excaven buscant el “tresor”… I, és clar, també en podeu posar de collita pròpia, que se us acudeixin a vosaltres!

 

Farcir l’escenari

Escenografia i atrezzo (C, D)

Depenent d’on feu l’obra (un teatre, una sala, una habitació, l’aire lliure…), podeu adaptar l’escenografia com més us convingui; si esteu a l’aire lliure, potser teniu arbres de veritat i tot! Un cop estigueu d’acord en com ho fareu, els encarregats d’escenografia podeu pensar com ho muntareu i dibuixar-ne algun esbós per saber com quedarà i què necessitareu; l’equip de producció us pot donar un cop de mà per a buscar el material!

ESPAIS
El menjador
Podeu fer servir cinc cadires que envolten una taula parada; necessitareu, doncs, buscar mobiliari, plats i coberts. També podeu fer que els actors estiguin asseguts a les cadires però que la taula sigui imaginària; aleshores els plats, l’olla, el cullerot i els coberts també ho seran.

El pati
Necessiteu que hi hagi la capsa vella de llauna amb una pinta a dins; a casa dels vostres pares o avis segur que en trobeu alguna! I també, és clar, heu de posar-hi les moreres, quatre en total. Les podeu representar com vulgueu, des de realistes (dibuixades, de cartó, de fusta…) fins a més simbòliques (com ara amb elements verticals que tingueu –per exemple, un penja-robes de peu– o bé amb persones d’esquena ben quietes si sou molta colla), o bé amb les mateixes cadires de la primera escena; podeu fer que la cinquena cadira, la de l’avi, sigui diferent i quedi a part. Evidentment, mentre les cadires simbolitzin els arbres, no us hi podeu asseure!

Escena final
Per a l’última escena, la de l’avi amb la resta de personatges, només us caldrà la cadira de l’avi, que està assegut mentre la neta el pentina.

 

ON PODEU TROBAR L’ATREZZO?
Entre l’equip de producció i la resta de companyia podeu trobar objectes a casa que us serveixin. I, si no, ho podeu construir amb cartó o material reciclat!

 

Caracterització

VESTUARI
Anna, Jana, Tim, Nil, Olga i Omar. Van vestits com vosaltres. Us podeu posar roba vostra que us agradi, doncs!
Pare i mare. Podeu demanar roba de més “grans” a casa: alguna americana, un jersei gros…
Avi. Podeu buscar roba més folgada, sobretot algun jersei gros i gruixut i unes espardenyes de grans d’estar per casa.

MAQUILLATGE I PERRUQUERIA
Recordeu que TOTS heu d’anar maquillats amb base de maquillatge, que és com una pintura del color de la vostra pell perquè se us vegi bé la cara i no brilli amb els focus. Si feu l’obra en un espai on no hi ha focus, el maquillatge també us ajudarà a tenir més presència a l’escena!

 

Per a maquillar-vos per a L’hora del pati, us suggerim:
Anna, Jana, Tim, Nil, Olga i Omar. Us podeu pintar els ulls i una mica els llavis per destacar-los.
Avi. Podeu fer servir talc o farina per a emblanquinar-vos els cabells. Com amb el pare, podeu pintar o enganxar pèls (blancs o grisos) a la cara. Marqueu les arrugues que es vegin més que les del pare i la mare, ja que és un personatge més vell.
Pare i mare. Podeu pintar més fort ulls i llavis perquè se us vegi més adults. El pare pot portar pèl a la cara, bigoti o barba (pintats amb llapis d’ulls o barres de maquillatge de carnestoltes, o enganxats, postissos). Amb un llapis o barra de color més suau que el negre, us podeu marcar les arrugues per semblar més grans (al costat de la boca, al front, al costat dels ulls). Amb una pinta us podeu crespar els cabells perquè us quedin més voluminosos i fixar-los amb fixador o laca (segur que algú en té, a casa!).

 

Ah! Normalment els actors de teatre s’acostumen a maquillar ells mateixos. Però també podeu demanar ajuda als encarregats de maquillatge o a algun adult que hi tingui traça.

 

ON TROBAR-NE?
De maquillatge en trobareu a casa si algú n’acostuma a fer servir. Si no, en trobareu en perfumeries o botigues especialitzades de teatre.

 

Il·luminació

Com l’escenografia, dependrà molt d’on feu l’obra. En tot cas, si és a l’interior:

ESCENES DEL MENJADOR
Podeu posar un llum de peu per a marcar el menjador: li donarà un to càlid i casolà que us quedarà molt bé.

ESCENES DEL PATI
Llum general.

 

UN PUNT MÉS D’EMOCIÓ
Si ho feu en un teatre i algun tècnic us ajuda, podeu reforçar el lloc on feu veure que excaveu el “forat” de la llauna de galetes amb un focus puntual; això li donarà intensitat dramàtica en el moment que la desenterreu!

 

 

Música

L’hora del pati té moments emotius i moments més moguts i animats. Us proposem trobar un tipus de música per a cada moment; si poseu dues o tres peces i les repetiu, queda tot més connectat. Això sí, trieu-les que no tinguin lletra, per no distreure del que diuen i fan els actors. I si algú de vosaltres les vol compondre, endavant.

Ah, i no us oblideu d’un efecte especial imprescindible: el timbre de l’hora del pati!


Per a les escenes calmades

Per a la primera escena i l’última, podeu buscar una peça tranquil·la que ens evoqui l’hora del pati, i també la podeu reproduir al final de l’escena en què parla l’avi.

Per a les escenes més actives
Per a acompanyar alguns moments de les escenes centrals, quan els protagonistes estan més animats a l’hora del pati i fins i tot es poden animar a ballar, podeu posar alguna peça més moguda.

 

ELS MOMENTS ESPECIALS
La música ajuda l’espectador a connectar més amb les emocions de cada moment. Si, per exemple, voleu que les escenes de l’avi siguin més emotives, escolliu alguna peça que evoqui tendresa.

 

Coreografia

A L’hora del pati hi ha un moment en què els nens representen situacions i ballen mentre excaven al pati. Podeu fer el que diuen les acotacions (fer veure que nedeu, que sou zombis…) i ballar una mica al vostre aire. O, si us ve de gust, podeu preparar música i moviments de ball concrets per a cada moment (música que us faci pensar en aigua, de por pels zombis, ben potent per quan feu l’excavadora…).

 

 

Preparar l’estrena (C, D)

El cartell

Si la vostra feina és fer el cartell de l’obra, prepareu llapis, paper, ordinador… Utilitzeu la tècnica que us vagi millor però recordeu que és imprescindible que al cartell hi surtin aquests elements:

1. Nom de l’obra
(L’hora del pati)

2. Nom de l’autor
(Jordi Palet)

3. Una imatge representativa
El cartell pot ser dibuixat amb algun element relacionat amb l’obra (hi podeu fer les quatre moreres o una capsa… però no doneu gaires pistes, eh!) o bé pot ser una foto d’alguna escena.

4. Nom de la companyia
Si encara no teniu nom, ara és el moment de pensar-lo!

5. Data
Dia (o dies) de la representació, hora i lloc on es farà.

 

FEU-NE CÒPIES!
Pengeu el cartell uns dies (o setmanes!) abans de l’obra: a les botigues, als espais del carrer reservats per a la publicitat… Parleu amb els veïns, la família, els diaris, les revistes o la ràdio del barri o del poble, si creieu que us pot ajudar a tenir més gent que us vingui a veure.

 

Les entrades

Les podeu fer a mà: si sou colla és una feina divertida! Penseu que només podeu fer tantes entrades com cadires o seients hi haurà al teatre o espai on fareu l’obra. Si voleu i creieu que fa falta, les podeu numerar i fer coincidir amb les butaques reals en cas que feu la representació en un teatre.

 

Programa de mà

Als espectadors, amb l’entrada, se’ls dona un programa de mà: hi surt la imatge del cartell però també més informació com ara el nom de totes les persones que fan l’obra i un resum de la història que veuran a l’escenari. Com el cartell, podeu fer-lo a mà o amb ordinador i ferne tantes còpies com espectadors calculeu que hi haurà.

 

 

Ha arribat el dia! (A, B, C, D, E)

Encarregats de taquilla

Podeu estar en una taula donant el programa de mà i revisant les entrades; caldrà que algú estigui just a la porta per a controlar i indicar l’accés a la sala.

 

Els acomodadors

Els qui feu aquesta feina, haureu de conèixer bé l’espai on seuran els espectadors per a poder-los guiar al seu lloc; si les entrades no estan numerades, intenteu que la gent que vagi junta pugui seure de costat. Si algú arriba tard i ja s‘han tancat els llums, porteu una llanterna per a guiar-los!

 

El regidor de sala

Donarà l’avís de començar quan tothom estigui assegut i els actors i els tècnics estiguin a punt.

 

Els camerinos

Habiliteu un espai del teatre o lloc on fareu l’obra per a anar guardant tota la roba i el maquillatge a mesura que ho tingueu a punt per al dia de l’estrena. Serà el lloc on us vestireu abans de l’obra, els vostres camerinos!

 

Els moments abans d’estrenar són molt emocionants, viviu-los ben junts! Heu fet molta feina i ara és el moment de gaudir-la i compartir-la amb el públic.

 

 

Molta merda!

Feu exercicis de relaxació, estiraments, abraceu-vos fort i desitgeu-vos molta merda i molta sort. Tot l’equip heu fet molta feina per arribar aquí i us mereixeu gaudir de la representació! Passeu-vos-ho bé explicant la història tan bonica de L’hora del pati a tots els espectadors: deixeu-los amb la boca oberta i feu que se’ls posi la pell de gallina.

 

Text: EUGÈNIA MORER
Il·lustracions: TONI GALMÉS

Obra de teatre: JORDI PALET
Il·lustracions de l’obra: CHRISTIAN INARAJA