De la Floresta a Rubí

posted in: Cavall Fort | 0
Cavall Fort 1440
Sortim de casa

 

Resseguint els Ferrocarrils pel Vallès Occidental

 

Voleu descobrir els Ferrocarrils de la Generalitat per dins i per fora? Doncs aquesta ruta, que uneix les estacions de la Floresta i Rubí de la línia del Vallès (S1), us convida a conèixer una línia de ferrocarril que fa més de cent anys que transporta els rubinencs fins a Barcelona i els barcelonins al Vallès.

 

Itinerari

Marquem el punt d’inici a l’estació de la Floresta de la línia S1 i S2 del Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

Hi podeu arribar des de Sabadell o Terrassa, pel nord, o des de Barcelona, pel sud.

Si hi arribeu pel nord, sortireu del tren a l’edifici de l’estació vella, a la dreta de la qual trobareu un parc infantil (plaça Miquel Ros). Aquí comenceu la pedalada tot prenent el carrer Pearson, que, en direcció nord, fa un fort revolt a la dreta i supera la línia del ferrocarril.

Si veniu de Barcelona, l’inici de la ruta és molt més fàcil: només heu de sortir a l’andana i, tal com sortiu del tren, seguir a l’esquerra tot passant un petit túnel només apte per a vianants.

Ambdues propostes convergeixen en una zona enjardinada on hi ha una rampa que ens permet baixar el petit desnivell fins al carrer del Pas de l’Estació, que, com a referència, va en paral·lel a les vies del tren (0,5 km). Prenem aquest carrer.

Seguint el ferrocarril, arribem a una cruïlla de carrers just al costat d’un pont sobre les vies (0,8 km). Fent una petita giragonsa, continuem recte pel carrer dels Pollancres durant un llarg tram, deixant alguns carrers secundaris a la nostra dreta.

Aviat canviem de terme municipal tot entrant a Valldoreix (1,66 km).

De sobte, al carrer que seguim ens trobem amb un senyal de direcció prohibida (el carrer de Sant Jaume) (1,8 km), on continuem pel carrer de la Mata, que neix a la nostra dreta en diagonal. Posteriorment, aquest carrer canvia de nom pel del Marfull.

El camí ens porta a un pas sota les vies en una cruïlla de quatre camins (2,14 km). Continuem 90 graus a la dreta tot passant, al cap d’un centenar de metres, pel peu de l’estació de Valldoreix.

Per l’avinguda Villadelprat, que va en paral·lel a les vies, arribem a la cruïlla amb el carrer Pere Mas, on seguim recte (2,5 km). Aviat passem per la porta d’entrada del taller Jeroni de Moragas, que deixem a la dreta (2,8 km).

El camí ens porta al peu de la plaça Lluís Millet, on, si ens enfilem per les escales que queden davant nostre, accedirem a la plaça de l’estació de Sant Cugat (3,7 km). En aquesta cruïlla girem a l’esquerra tot passant per sota de les vies, pel carrer dels Safareigs, i, girant immediatament, pel primer carrer que neix a la nostra dreta (passeig de Valldoreix).

El carrer ens porta de nou a un pas inferior de la línia del ferrocarril. Continuem deixant les vies a la nostra dreta, tot anant a buscar un passeig emmarcats per plàtans, per on transitem per terreny de terra (4,4 km) (carrer de Can Gatxet), que trobem al nostre davant.

El camí ens porta, sense pèrdua, fins a l’estació de Mira-sol (5,8 km). Continuem pel carrer Montserrat Roig, que segueix, com anteriorment, la via del tren pel seu vessant solell.

Quan el carrer comença a separar-se de la via, en un gran revolt a l’esquerra, trobem el tanatori de Sant Cugat (7,2 km) a la dreta. Deixem el carrer, passem entre el tanatori i la via, i arribem a l’estació d’Hospital General, que trobem als nostres peus (7,6 km).

Atenció perquè a continuació ve l’únic punt que té certa confusió de la ruta: a cent metres de l’estació neix, a la dreta, l’incipient carrer Josep Trueta, seguint el qual travessem la via del tren per un pont elevat. Dues barres de ferro verticals impedeixen el pas a vehicles de motor i ens serveixen de referència. Tot just travessat el pont, hem de girar a l’esquerra i continuar, ara sí, amb la via del tren a la nostra esquerra. El camí enfoca una petita baixada tot passant per sota de l’autopista AP-7.

Aviat entrem en una nova zona urbanitzada de Rubí, on, seguint les vies, travessem un gran parc urbà (9 km).

Val la pena aturar-se en aquest punt per contemplar les importants instal·lacions que Ferrocarrils de la Generalitat té a l’estació de Rubí, un espai de reparació i neteja de combois.

A l’altre cap del parc, quan el ferrocarril ja passa soterrat, trobem la nova rambla que ha resultat de tapar el ferrocarril. Sempre per aquesta àmplia rambla, arribem a la moderna estació de Rubí Centre (10 km).

Des d’aquest punt, tornem en tren a l’inici de la ruta.

 

 

Full de ruta (resum de passos)

0 km. Estació de la Floresta de la línia S1 i S2 del Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
0,5 km. Carrer del Pas de l’Estació.
0,8 km. Carrer dels Pollancres.
1,66 km. Terme municipal de Valldoreix.
1,8 km. Carrer de la Mata i carrer del Marfull.
2,14 km. Cruïlla de quatre camins. Continuem 90 graus a la dreta tot passant, al cap d’un centenar de metres, pel peu de l’estació de Valldoreix. Avinguda de Villadelprat.
2,8 km. Taller Jeroni de Moragas.
3,7 km. Estació de Sant Cugat. Girem a l’esquerra tot passant per sota de les vies pel carrer dels Safareigs i, immediatament, a la dreta pel passeig de Valldoreix.
4,4 km. Carrer de Can Gatxet.
5,8 km. Estació de Mira-sol (5,8 km). Continuem pel carrer Montserrat Roig.
7,2 km. Tanatori de Sant Cugat. Deixem el carrer, passem entre el tanatori i la via.
7,6 km. Estació d’Hospital General.
7,8 km. Carrer de Josep Trueta, seguint el qual travessem la via del tren per un pont elevat. Tot just travessat el pont, hem de girar a l’esquerra. Passem per sota de l’autopista AP-7.
9 km. Parc urbà. Continuem pel passeig del Ferrocarril, ja al nucli de Rubí.
10 km. Estació de Rubí Centre.

 

Text i fotografia: JOAN PORTELL RIFÀ