El santuari de Boscalt

posted in: Cavall Fort | 0
Cavall Fort 1456
Sortim de casa

El santuari de la Mare de Déu de Boscalt, sota la paret nord de la serra de Cadí, està en un indret privilegiat i, tot i que consta en documents del segle XIII, probablement ja era lloc de culte abans de la cristianització. Antigament hi havia un hostal i era punt d’avituallament del camí Cardoner o de la Sal, per on arribava la sal de Cardona a tota la Cerdanya. Boscalt, molt lligat als pobles de Cava i d’Ansovell, els quals admirarem durant l’excursió, encara celebra un aplec als volts del 8 de setembre.

A pocs metres del santuari podrem veure el boix de Boscalt, un arbust de grans dimensions i protegit pel bestiar que està considerat un dels més vells del Pirineu, potser de més de 500 anys.

L’excursió comença a Ansovell i continua en ascensió per davant de l’antiga font de la Canaleta, passant entre els camps d’Ansovell per un bonic camí fins a arribar al coll de Boscalt, on voltarem el turó de Boscalt per visitar el santuari i resseguir un tram del camí Cardoner. Aquí veurem unes curioses formacions rocoses i podrem admirar el paisatge.

Fitxa de l’activitat

Tipus de descoberta: Excursió curta amb visites espectaculars i diversos punts d’interès històric.

Lloc: Santuari de Boscalt, Ansovell, municipi de Cava (Alt Urgell).

Situació: Al nord-est de la comarca de l’Alt Urgell, a tocar de la Cerdanya, sota la impressionant muralla de les parets nord de la serra de Cadí.

Manera d’arribar-hi: Des de la N-260, entre la Seu d’Urgell i Puigcerdà, agafem, al pont d’Arsèguel, el trencall que puja fins a Arsèguel, des d’on, creuant el poble, una pista asfaltada, estreta i amb revolts, ens porta fins a Ansovell.

Equip necessari: Mapa, brúixola i cantimplora amb aigua. La roba ha de ser adequada al temps; no hem de passar fred ni tampoc calor. Ens la traurem o posarem en funció de les condicions. Botes de muntanya, impermeable i una motxilla còmoda.

Època recomanable: És una excursió per fer en qualsevol època. Evitarem fer-la amb pluja, neu, boira o després de pluges fortes o nevades. No s’ha de sortir d’excursió amb mal temps.

Temps estimat: D’Arsèguel al coll de Boscalt, 25 min. Del coll al santuari, voltant el turó de Boscalt per l’esquerra, 45 min. Del santuari de Boscalt als Cortalets, i un tram de camí Cardener, 45 min. De tornada fins a Arsèguel, 30 min. Total, un parell d’hores, però cal comptar el temps de les aturades.

Dificultat: Excursió que no presenta grans desnivells ni cap pas complicat, ja que tota es fa per camins. No obstant, cal vigilar si ha plogut i està moll i, sobretot, no perdre’s perquè estem en entorns de muntanya a una altura considerable.

Desnivell acumulat: 160 metres.

Cartografia: Serra del Cadí – Pedraforca, escala 1:25.000. Editorial Alpina.

Ruta de Wikiloc: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/ansovell-a-santuari-del-boscalt-122640209

Itinerari

Des d’Arsèguel, una pista asfaltada, estreta i amb revolts, ens porta fins a Ansovell. Podem aparcar el vehicle al marge de la carretera abans d’entrar-hi.

Ansovell està situat a 1.338 metres d’altitud, al vessant septentrional de la serra de Cadí, sota el coll de Boscalt i a l’esquerra del riu de Cava. Forma part de la comarca de l’Alt Urgell i del parc natural del Cadí-Moixeró. És el nucli més poblat i capital del municipi de Cava. Abans d’arribar al poble haurem passat per davant de la mil·lenària església de Sant Martí, avui en ruïnes i coberta de vegetació, amb el cementiri.

La visita a Ansovell s’ho val pels carrerons i per la presència de les parets de Cadí entre les cases, algunes de les quals conserven velles balconades de fusta.

Abans de creuar l’actual església de Sant Martí, prenem un carrer que acaba en el camí vell del santuari de Boscalt, que és un tram del sender GR-150.

Deixant a l’esquerra una tanca que barra el pas a una pista, iniciem una suau pujada entre els camps. El camí està voltat de vegetació primer, i, més endavant, quan ja gaudim de la vista d’ocell del poble, s’obre tot el paisatge mentre trepitgem trams més oberts. Trobem marques blanques i vermelles de ruta del GR, però el camí no té pèrdua fins al coll.

Durant el trajecte, i especialment des del coll, veiem el poble de Cava a l’altre cantó de la fondalada de la riera del mateix nom.

Per a fer més completa la descoberta paisatgística, en comptes de seguir el camí que volta el turó de Boscalt per la dreta, ho farem anant a l’esquerra, amb el Cadí al davant, i mirant de no perdre altura, tot seguint un sender poc fressat, primer, per anar després a enllaçar amb la pista que puja des d’Ansovell i que agafarem per acabar de creuar el turó.

Arribarem a un abeurador per al bestiar i a l’espai d’acollida del santuari de la Mare de Déu de Boscalt, a 1.449 metres i situat en una àmplia esplanada de prats que té una perspectiva impressionant. Hi trobarem indicadors amb diverses informacions i un mirador amb geolocalitzacions.

Podem visitar l’entorn de l’ermita, que ha passat per diverses etapes i actualment està tota reconstruïda. En aquest santuari es va rodar la pel·lícula Solitud, basada en l’obra de Víctor Català.

És imprescindible fer la visita al boix de Boscalt, al nord de l’edifici i voltat de prats.

Aprofitant que per aquest indret passava el camí Cardoner, el seguirem en un tram i descobrirem algun fenomen natural curiós com els relleus volcànics dels Cortalets, ben a prop i en direcció sud, acostant-nos cap a les parets del Cadí per la pista actual. Aquesta via de comunicació segueix una part del traçat d’aquest antic camí per on es transportava la sal de les mines de Cardona cap a la Cerdanya i Conflent, on el bestiar en consumia en grans quantitats.

La tornada a Ansovell la farem ara per l’altre costat del turó, seguint el camí principal.

ATENCIÓ:
L’objectiu d’aquests itineraris és fer conèixer indrets molt atractius. Les rutes que us proposem no presenten grans dificultats per als infants, però és necessari que vagin acompanyats sempre d’alguna persona adulta per a evitar qualsevol risc. S’han de seguir les recomanacions que fem i, no cal dir-ho, respectar l’entorn i procurar no deixar rastres de la nostra visita.
Molt important: quan sortim d’excursió cal avisar sempre algú del lloc on anem!